سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی 12 سرطان رایج و روشهای پیشگیری از آنها

سبک زندگی می تواند تأثیر زیادی بر خطر ابتلا به سرطان به طور کلی داشته باشد. با این حال، همه سرطان ها دارای اجزای سبک زندگی شناخته شده نیستند. در زیر دوازده مورد از سرطان های رایج با عوامل سبک زندگی مرتبط با خطر آنها ذکر شده است. برخی مانند سرطان روده بزرگ دارای تعدادی از عوامل سبک زندگی هستند، در حالی که برخی دیگر مانند سرطان مثانه دارای عوامل کمی هستند.

در ادامه جدول هایی مشخص شده است که رفتارهای سالمی را فهرست می کند که از طریق مطالعات تحقیقاتی با کیفیت بالا مشخص شده است که به طور قطع یا احتمالاً با هر سرطان مرتبط هستند. فلش ها به طور کلی نشان می دهند که یک رفتار چقدر می تواند خطر را کاهش دهد.

سرطان مثانه

تقریباً 77000 مورد جدید سرطان مثانه هر ساله در ایالات متحده تشخیص داده می شود. در حالی که تنها تعداد کمی از عوامل سبک زندگی با سرطان مثانه مرتبط هستند، می توانند تأثیر زیادی بر خطر داشته باشند. سیگار نکشیدن می تواند خطر را تا حد زیادی کاهش دهد، همانطور که می تواند از مصرف آب با محتوای آرسنیک بالا اجتناب کند. سطوح بالای آرسنیک بیشتر در آب چاه دیده می شود و همه خانوارهایی که آب چاه دارند باید آب آشامیدنی خود را آزمایش کنند.

برای افرادی که با آمین های معطر و سایر مواد شیمیایی رایج در تولید لاستیک و آلومینیوم کار می کنند، بهترین کاری که می توانند انجام دهند استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب در محل کار و آشنایی با مواد شیمیایی است که با آنها کار می کنند.

راه های کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانهاثر پذیریسیگار نکشیدن↓↓↓نوشیدن آب آزمایش شده با سطوح ایمن آرسنیک↓↓(در کارگران) اجتناب از قرار گرفتن محافظت نشده در معرض آمین های معطر و سایر مواد شیمیایی رایج در تولید لاستیک/آلومینیوم↓↓↓↓کاهش ریسک : ↓ = کوچیک, ↓↓ = متوسط, ↓↓↓ = بزرگ, ↓↓↓↓ = خیلی بزرگ

سرطان پستان (سرطان سینه)

سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان در ایالات متحده است. سالانه حدود 245000 زن آمریکایی به این بیماری مبتلا می شوند و این یکی از قاتل های اصلی زنان در میانسالی (سنین 30 تا 55 سال) است. اگرچه عوامل سبک زندگی نسبتا کمی با این بیماری مرتبط است، سبک زندگی تاثیر بسیار مهمی بر خطر ابتلا به سرطان سینه دارد. این امر به ویژه اگر رفتارهای سالم در جوانی و بزرگسالی شروع شود، زمانی که بافت پستان هنوز در حال رشد است و ممکن است در معرض آسیب‌هایی باشد که می‌تواند در آینده خطر را افزایش دهد. اجتناب از دخانیات و الکل می تواند به محافظت در برابر این بیماری کمک کند.

فعالیت بدنی، کنترل وزن و خوردن میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. اجتناب از قرص‌های ضدبارداری و هورمون‌درمانی یائسگی نیز می‌تواند خطر را کاهش دهد، اما ایجاد تعادل بین خطرات و فواید این گونه داروها مهم است و افراد برای درک بهتر تعادل باید با پزشک مشورت کنند. برای زنانی که قادر به انجام این کار هستند، در مجموع یک بار شیر می دهند سال (مجموع همه کودکان) همچنین به نظر می رسد مزایای سلامت سینه را داشته باشد.

برای زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه قرار دارند، داروهای تجویزی تاموکسیفن و رالوکسیفن می توانند خطر ابتلا به این بیماری را به نصف کاهش دهند.

راه های کاهش خطر ابتلا به سرطان پستاناثر پذیریکنترل وزن – BMI 18.5 تا 24.9 بهترین است↓↓سیگار نکشیدن↓نوشیدن الکل در سطوح پایین، اگر اصلا وجود داشته باشد – کمتر از 3 نوشیدنی در هفته↓خوردن 5 وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات در روز↓فعالیت بدنی 30 دقیقه یا بیشتر در اکثر روزها↓اجتناب از هورمون درمانی یائسگی↓↓پرهیز از قرص های ضد بارداری↓در صورت خطر مصرف تاموکسیفن/رالوکسیفن نسخه ای به مدت 5 سال یا بیشتر↓↓↓کاهش ریسک : ↓ = کوچیک, ↓↓ = متوسط, ↓↓↓ = بزرگ, ↓↓↓↓ = خیلی بزرگ

جهت مطالعه کامل مقاله کلیک کنید


English
 

Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal